Hem / Okategoriserade / Mysoverallens intåg i de svenska garderoberna

 

Mysoverallen onepiece eller den ursprungligen engelska termen onesie som den också kallas är en uppseendeväckande overall med huva som började sitt segertåg in i de svenska garderoberna 2011. Ibland går den även under epitetet ”sparkdräkt för vuxna”. Oavsett vad man tycker om detta avslappnade plagg är det definitivt en uppfinning som har skapat debatt.

Antingen hatar man denna overall eller så älskar man den, men alla har en åsikt om den. Vad det kan bero på kan man spekulera i men kanske ligger svaret i den enorma uppståndelse som plagget väckte eller i det faktum att det ofta förekommer mönstrade, djurinspirerade material med öron på luvan. Det är inte bara vuxna som har hoppat på trenden att helgmysa i en onepiece utan de bekväma overallerna uppskattas även av barn. På kids brand store finns ett stort utbud av olika varianter att välja mellan. Man blir garanterat kalasets medelpunkt i en Pokémoninspirerad onepiece.

Norsk sparkdräkt för vuxna

Plagget skapades av tre norska killar i 20-årsåldern som behövde något bekvämt att varva ner i efter några helger med intensivt festande. Tankar föddes om en mysdress utan resår i midjan och svaret på frågan blev helt enkelt en helkroppsdress. Den norska sparkdräkten såg dagens ljus och användbarheten visste inga gränser. Grabbarna lade ner sin själ i projektet och det skulle visa sig att de fick oväntad draghjälp av bloggare som lovordade det sköna plagget. Detta väckte naturligtvis reaktioner och lockade andra bloggare över hela Skandinavien och Storbritannien att kommentera overallen.

En modefluga

Ingen hade räknat med att succén även skulle plockas upp av kändiseliten. Då det inte fanns pengar till marknadsföring startades ett konto på Facebook som en fanclub åt overallen. Detta omedvetna drag satte bollen i rullning. När kändisar som Paris Hilton och David Beckham började synas i onepiece på paparrazzibilder hade plagget blivit en modefluga.

Det dröjde inte länge innan varumärkesbutiker öppnades i både Stockholm, Göteborg och Malmö. Hypen kring plagget visste inga gränser. Överallt syntes kända och okända människor i helkroppsoverall i olika stilar, mönster, färger och utföranden. Trenden höll i sig i ungefär tre år innan marknaden mättades och butikerna tvingades slå igen i brist på både kunder och resultat. Plagget lanserades även i USA där försäljningen exploderade. Det är framför allt på internet som den största försäljningen fortfarande sker.

Användarvänligt plagg

Plaggets allra största förtjänst är att det går att variera i oändlighet. Denna helkroppsoverall passar lika bra på maskeraden som festen och det bästa av allt är att den är bekväm och lätt att bära.

Man kan utmärka sig precis i den grad man själv vill eftersom man kan anpassa plagget helt efter eget tycke och smak. Fredagsmyset har fått ett alldeles egen overall. Har du inte skaffat dig en är det kanske på tiden?

 
 
 
 
energy